Denna klocka tillhör en bekants tjejs dotter. Den köptes begagnad när hon hade skrapat ihop tillräckligt med pengar. För det här var verkligen vad hon ville ha. Klockan är från 1989 och urverket är ett Rolex 2135.
Men som alltid så skall man räkna med att när man köper en klocka så behöver den ofta en service. Man skall heller aldrig lita på att en klocka är servad även fast det står så i annonsen om det inte finns papper på det. Jag skulle av erfarenhet gissa att det endast stämmer en gång av tio. Högst! Så be alltid att få se giltiga papper på den sagda servicen. Dessa uppgifter kan man sedan dubbelkolla med gällande urmakare. Många säljare slänger sig med frasen ”servad”. Och det här är ett brett ord för dels de som vill lura till sig några extra slantar byggt på en lögn. Men även för de som inte har riktigt koll på vad en service av ett verkligen innebär. Dessutom får man oftast aldrig igen de pengar man la ned på en service inför en försäljning. Så ett tips till er som vill sälja en klocka. Sälj den som den är. Det kommer ni tjäna mest på. Jag får faktiskt frågan ibland om jag ”bara kan fixa till den lite” inför en försäljning. Alltså inte en sevice. Mitt svar är alltid ett stort rungande ”Nej!”. Jag servar hela urverk och frångår aldrig den principen. Jag gör inga punktinsatser eller fuskoljar i ett urverk över huvud taget. Det går 100% mot mina principer.
Så vad kan man då hitta för roligheter i ett Rolex 2135? Vi kan väl börja med att det kom ut 1983. Det föregående urverket var 2035 som kom ut 1970. Och det efterkommande urverket var 2235 som kom ut 1999. Ganska logiska namn. Urverket är självklart ett hi-beat på 28800 bph. Diametern är 20mm och det är 5,83mm högt.
Har det några svagheter då? Jag tog faktiskt denna fråga med en urmakarbekant som är väldigt skicklig på Rolex. Och två problem som dyker upp är spärrhaken (click) för spärrhjulet (ratchet wheel) och muffhjulet (sliding pinion) i ställmekanismen. Spärrhaken har en uppgift att låsa spärrhjulet, som sitter fastakruvad i kärnan för fjäderhuset, så att inte fjädern snurrar upp sig igen när man drar upp ett urverk. En enda simpel uppgift. Spärren är fjäderbelastad så att den ger vika när urverket dras upp. Sedan låser den mot spärrhjulet när det försöker att snurra tillbaka. Så vad är det som händer med spärren på detta urverk? Jo den blir lätt sliten där den möter spärrhjulet. Det här kan hända på i praktiken alla urverk. Men av någon anledning så har man misslyckats lite hos Rolex på detta urverk. Lite skumt faktiskt. Och skulle den tappa taget så skulle all kraft i huvudfjädern släppas loss med full fart på bråkdelen av en sekund. Det här orsakar en snärt längs verkhjulen. Och det här kan orsaka skada. Tappar på verkhjulen kan krökas eller till och med gå av. Lagerbanor av stenar kan spricka. Kuggar på verkhjulen kan skadas mm. Så ser man att spärren är sliten så har man inget annat val än att byta ut den.
Och på detta urverk så var det faktiskt så. Slitaget hade börjat och en skåra hade bildats där spärren möter spärrhjulet. Och får den fortsätta så kommer den till slut tappa taget om spärrhjulet. Så vad gör man? Byter man ut den skadade spärren för ett par hundringar eller chansar man med risken att man kan behöva byta ut verkhjul mm för flera tusen kronor? Lägger man upp det så så är ju valet ganska enkelt.
Och även muffhjulet var slitet på denna klocka. Detta hjul har två sidor med olika typer av kuggar. Och det var ett par kuggar på den sida som möter upp mellanhjulet (intermediate wheel) när man dragit ut kronan för att ställa klockan. Och på detta urverk även när man snabbställer datumet. Det här slitaget märkte jag inte först. Utan det var först när jag satt ihop grunden av urverket och skulle ställa klockan som det uppdagades. Man kände tydligt att det kuggade över ibland. Och här fick jag ta fram luppen för att ens se det. Så pass känsligt är det på detta urverk. Trist av Rolex. För det är sällan jag ser detta på andra urverk. Så det blev att byta ut muffhjulet också.
Väl ihopsatt igen så visade dock Rolex vad de för mig är kända för. De gör urverk som går bra. Även om det är mindre urverk för damklockor. De går faktiskt fantastiskt bra. Glaset var repigt så det byttes även ut. För är det något som skall vara så felfritt som möjligt när det gäller utseendet så är det glaset. Det är ju liksom fönstret mot verkligheten. Det finns personer som inte gillar romerska siffror på urtavlan. Och det är helt ok. Det vore trist om alla hade samma smak och alla klockor såg likadana ut. Men jag gillar dem. Så jag tycker denna klocka är riktigt snygg. Men om jag skall anmärka på något så är det datumringen. Varför är den beige? Den skulle ju ha varit vit.
Jag hoppas att ägaren kommer ha mycket nöje med denna klocka och att jag får se den igen om ca 6-7 år för en ny service.






















