Skall vi ta och ge oss på lite historia igen? 1853 så skapades Société d’ Horlogerie à Waldenbourg som en gemensam ansträngning av befolkningen och staden som en handling för att skapa arbetstillfällen i dalen runt Waldenburg. Det ligger ca tre mil söder om Basel. Läget var förmånligt denna tid på grund av den nyetablerade tågförbindelsen mellan Basel-Olten-Genève. 1859 så köpte Gédéon Thommen och Louis Tschopp företaget och rekonstruerade det som ett privat företag. Gédéon Thommen var också grundare och förespråkare av Waldenburgerbahn. Det var mindre tågförbindelser mellan byarna i trakten. När Tschopp lämnade företaget 1869 så döptes företaget om till Gédéon Thommen’s Uhrenfabriken. Och från 1905 så var företaget registrerat som Revue Thommen AG då Gédéons son Alphon hade tagit över företaget. 1916 så tillverkade man den första kronometern för flygplan till Swiss Air Force. Och det här blev grunden till sin succé inom instrument för flyget. Och det handlade inte bara om klockor utan även höjdmätare, hastighetsmätare mm. Undre andra världskriget så lyckades Schweiz av någon anledning att hålla sig neutralt och blev aldrig attackerade. Men Revue Thommen levererade klockor till Wehrmacht Luftwaffe och Kriegsmarine under namnet Revue-Sport. Och så heter ju faktiskt modellen på denna klocka. Men den är senare än så. Jag gissar på 50-tal. Dock är jag lite kluven för det är inristat KJ 22.5.61 på boettlocket. Detta urverk började produceras 1945. Så innan det kan den inte vara från. Men tillverkades det i hela 16 år? Efter kriget så blev det även en mer kommersiell hantering av sina kunskaper av instrument för flyget och man gjorde även instrument för alpenister och fallskärmsflygare. Så kanske är Revue mer känt för sina övriga instrument än för klockor. Men en sak är klar. De var riktigt duktiga på båda områderna.
Denna klocka kom till mig tillsammans med två andra klockor från samma ägare. Den ena var ytterligare en Revue fast lite mindre, och äldre. Troligtvis tidig 40-talare. Den tredje var en kronometercertifierad Certina som jag har skrivit om innan. Men jag gillar verkligen denna Revue. Den är riktigt snygg och dessutom i gott yttre skick. Men den hade problem. Problem som gjorde att jag fick beställa ett par delar till den. För det första så var gånghjulet skevt. Och det var inte tapparna som går i lagerbanorna som var krökta. Det var faktiskt själva hjulet. Det här är svårt att få bra igen. Det är en kritisk del för att gången skall vara bra på en klocka. Så jag beställde ett nytt sådant hjul. Det tråkiga var att jag fick fel hjul levererat. Det var definitivt inte ett gånghjul till ett Revue 59 som sitter i denna klocka. Men leverantören betalade direkt tillbaka pengarna utan att kräva tillbaka den felaktiga delen. Så jag valde en annan leverantör och beställde hjulet igen. Denna gång blev det rätt. Men det innebar ju att det tog en hel del tid innan jag hade det rätta hjulet hos mig
Nästa del jag var tvungen att beställa var gånghaken. Där var tappen av för den övre lagerbanan. Och det här kan ju faktiskt förklara varför gånghjulet var skevt. Gånghjulet integrerar direkt med gånghaken. De två stenarna i ena änden på gånghaken matar fram gånghjulet med sina speciella tänder. Stenarna arbetar med änden av dem mot tänderna. Och de skall jobba mot mitten av stenarna i höjdled. När man lägger dit gånghaken så måste man ha koll på så den ligger rätt i förhållande till gånghjulet. Alltså inte bara att tapparna är på plats. För om man skulle råka lägga ena stenen på en tand och sedan dra fast den lilla bryggan för gånghaken så kommer man kröka eller bryta av en tapp. Och det skulle i praktiken kunna innebära att man gör gånghjulet något skevt också. Det är i alla fall min teori. Nu fick jag tag på en gånghake för ett skampris så den bjöd jag faktiskt kunden på. Och här vill jag även nämna att jag lägger aldrig på något på priset på delar. Det jag betalar för delen plus frakt är vad kunden betalar.
I övrigt så såg urverket helt ok ut. Fjädern var dock av gammal typ och jag misstänker att den har hängt med från begynnelsen. Så den bytte jag ut. Men en sak måste man säga om dessa gamla fjädrar av kolstål. De är väldigt vackert blåa. Men som alltid är det inte allt att vara vacker. Man måste kunna prestera också. 😜 Och dessa gamla fjädrar av kolstål har förmågan att tappa spänsten mycket lättare än de nyare av olika legeringar. Nu blev det inte en nytillverkad fjäder. Men dock en NOS (new old stock) som i alla fall är från tiden då legeringar var vanligare. Och det räckte för att detta urverk skulle prestera bättre.
Jag gillar som sagt denna klocka. Och det gör ägaren också. Den är så enkelt stilfull. Och jag är väldigt svag för klockor med liten sekundvisare vid kl 6. Ägaren tog på sig den direkt när vi träffades. Och den andra Revue som jag servat åt honom innan som han hade på sig åkte ned i fickan. Vi brukar träffas över en fika på något café vid överlämnandet. Det blir alltid en trevlig pratstund av det. En timme flyger iväg snabbt. Jag träffar väldigt många trevliga människor när klockor överlämnas. Och om det beror på vårt gemensamma intresse eller helt enkelt för att klockintresserade människor är över lag trevliga det vet jag inte. Men en sak är säker. Det är en stor blandning på typen av människor jag träffar. Det kan vara väldigt unga människor till folk som är lång inne i pensionsåldern. Det kan var karriärmänniskor och det kan vara hårt arbetande grovarbetare. Det finns inga gränser. Klockmänniskor finns inom alla områden och kulturer. Och det är fantastiskt roligt.

















