Omega Suverän.
En Omega med ett svenskklingande namn. Det stod oftast inte på urtavlan. Men ibland på boettlocket. Suverän och brodern Officer var en serie som var riktad mot den svenska marknaden. Suverän var för det civila och Officer för militären. Det här är troligtvis en Suverän. Men eftersom den har svart urtavla så fick det mig att tveka lite. Men det stod oftast Officer på urtavlan om det var en sådan. Dessutom var de något mindre.
Det här exemplaret har en härlig patinering på urtavlan. Och ägaren ville ABSOLUT inte att det skulle göras något åt. Och jag håller med. Det ligger som en liten hinna med svagt gultonat damm över den. Lite synd på den lilla repan mellan kl 1 och 2 som stör den annars lugna och jämna patineringen av urtavlan. Men den är ju nästan 80 år så man har ju förståelse. Serienumret på urverket, som är ett 30T2PC, daterar den till mitten av 40-talet. Troligtvis 1944.
Hur var då urverket i för skick? Ganska bra faktiskt. Självklart en full service med rengöring och ny olja. Men jag fick också göra lite andra justeringar. Den första var på balansfjädern. Den del av balansfjädern som passerar mellan ruckningspinnarna (timing pins) lutade sig endast mot den ena av pinnarna när balanshjulet svängde. Balansfjädern skall i viloläge ligga precis mitt emellan pinnarna. Sedan skall den ta i den ena pinnen när hjulet svänger åt ena hållet och tvärt om. Det är dessa pinnar man flyttar för att justera gången på klockan. Alltså om den går för fort respektive för sakta. Hänger den mot ena pinnen hela tiden, som i detta fall, så kommer den inte gå stabilt. Fjädern blir inte helt centrerad och det påverkar bland annat beat error. Det andra var att mellanrummet på pinnarna var för tätt. Det är inte heller bra. Så jag fick kila mellan något riktigt tunnt för att dela på dem lite. Jag brukar använda det minsta av mina oljeverktyg. De är ju lite platta i änden. De går att använda till mycket förutom att olja urverken.
Urverket hade lite ytrost under en brygga. Men det hade inte tagit fäste så det gick enkelt bort med glasfiberborsten. Samma med några få delar i ställverket. Bommen hade dock mer rost. Så det fick bli en sprillans ny. Eller NOS som man kallar det. New Old Stock. Gamla delar från tiden då det begav sig men som aldrig blivit använda. Klockan fick dessutom ett nytt glas. Det gamla var hemskt. Tyvärr blev det inte ett med Omegaloggan. Boetten hade nämligen ett lite udda mått mot vad man kan få tag på i dag. Men det kan faktiskt vara så att de inte hade logga på dessa. De hade i alla fall inte det på kronan. Men det är ju enkelt att byta om det skulle dyka upp ett. Det är ibland inte helt enkelt att samla ihop fakta till dessa inlägg.














