Nu är det lite längre sedan som jag la upp ett inlägg. Och det beror mest på att jag lanserat en webbsida under domänen urkul.se. Det är ju så att alla inte är aktiva på Facebook. Och det har tagit lite tid. Mest för att jag fick lägga upp alla inlägg igen där. Och då valde jag ändå att endast ta med allt från 2022 och framåt. Men det innebar i alla fall att det var ca 150 inlägg. Och. Det. Tog. Tid! 😜 Detta gav mig dock en ny möjlighet att tagga inläggen. Så där kan man hitta märken, modeller och urverk på ett enklare sätt via taggar. Men oroa er inte alla Facebookstammisar. Jag kommer fortsätta att göra inlägg som vanligt här på Facebook också. Jag ville bara bredda mig lite.
Denna klocka tillhör en av mina stammisar. Hon köpte denna klocka för något halvår sedan och den blev snabbt en favorit. Men helt plötsligt var olyckan framme. Den halkade ur en ficka i en tröja och föll med en duns till golvet. Och då slutade den att gå. Ägaren blev förtvivlad för det var ju som sagt en av favoritklockorna. Så den fick åka till urmakarsjukhuset. Det vill säga mig.
Eftersom den inte ville gå alls efter smällen så misstänkte jag att något verkligen hade gått sönder. Och balansaxeln är alltid en stor kandidat för denna tanke. Balanshjulet är mycket större än andra hjul i ett urverk. Därav mer massa som hjälper till med kraft vid en smäll. Nu är detta ett urverk som har stötdämpning för balansen. Men det räcker inte alltid om stöten är för kraftig. Så när jag öppnade upp klockan var första fokus på balansen. Och här hittade jag den verkliga orsaken varför urverket inte ville gå. Det var inte balansaxeln som hade gått av.
På undersidan av ett balanshjul sitter det en plattform med en gångsten. Denna gångsten är vad som är kontakten med gånghaken. När balanshjulet oscillerar så jobbar gångstenen mot gånghaken. Och desa två delar kan hamna i osynk. Och så stannar klockan direkt. Och det var vad som hade hänt här. Så jag servade urverket och satte ihop alla delar igen. Det var för övrigt varkligen tid för en service på detta urverk. Men när jag satt ihop det igen så gick det inte särskilt bra. Så det var bara att starta felsökningen. Och till slut hitta jag att lagerbanan för balansaxeln som sitter i balansbryggan var sprucken. Det var ytterst lite men det räckte för att urverket inte skulle gå bra. Nu har jag lite delar till denna serie av urverk. Och denna lagerbana var en av dem. Urverket är för övrigt ett Omega 565. Så det var ett enkelt byte.
Och efter detta byte så gick urverket som det skall igen. Visst finns det lite slitage i urverket. Mest i automatiken. Och det är väldigt vanligt i denna serie av urverk. Men det var inte så mycket så det var alarmerande. Rengöring och ny olja gav godtagbart resultat.
Gällande boetten så hade den rester från en packning som övergått från fast form till en smet. Jag ser det ibland. Nu var det inte så mycket kvar här som på en Seamaster som jag precis fick klar. För det var helt galet. Men troligtvis har man gjort ett försök till att få bort det tidigare. Men man hade lyckats med att smeta ned baksidan på boetten. Ibland har jag även varit med om att det letat sig in på ytterkanten av urverket. Och då är det inte kul. Jag har till och med varit med om att det hamnat på rotorn. Det jag änvänder för att få bort detta är vanlig aceton. Det är det mest effektiva jag hittat när det gäller denna smet. Jag trycker ut glaset så det bara är boetten kvar. Den lägger jag i aceton någon timma eller så. Gärna längre om jag har tid. Ju längre det ligger destå mer löser sig smeten upp. Och jag kan nämna att acetonen blir svart som kaffe. Sedan använder jag en tandpetare för att få bort det som fortfarande är kvar. Till sist blir det en mjuk tandborste tillsammans med ren aceton för att få bort det sista. Och detta skall man göra i ett icke ömtåligt ytrymme. För tandborsten sprätter vätska omkring sig så allt blir svartprickigt runt omkring. Så det är rent ut sagt ett skitgöra. Och frågan är fortfarande vad som orsakar att packningarna gör så här. Ingen verkar ha ett bra svar.
Men jag kan inte säga annat än att ägaren av klockan var väldigt glad att få tillbaka klockan. Och nu kommer den gå i flera år igen innan nästa service. Och eftersom det är en favoritklocka så hoppas jag verkligen att den kommer tillbaka till mig när det är dags för service igen. För gillar man en klocka så skall man ta hand om den. Det förlänger livslängden på den markant.






















