Jag gillar verkligen den här klockan på grund av de sparsamma färgerna. Boetten är stål. Och även ringen med siffrorna på boetten är i stål. Det är riktigt coolt. De brukar ha en färg av något slag. Oftast svart. Men här är allt i stål. Till detta en lite gräddvit tavla och blanka visare och index. Fantastiskt snygg.

Men denna klocka hade råkat ut för en liten olycka och fått sig en smäll. Och det var inte långt efter ägaren hade köpt den. Riktigt trist. Klockan stannade och knapparna till kronografen ville inte fungera. Ägaren tyckte inte smällen var så hård. Klockan satt nämligen på hans arm när det hände. Men jag tror den var hårdare än vad han upplevde. För jag hittade en del saker som inte bör hända annars. För det första så hade funktionsväljarhjulet till kronografen ställt sig i någon form av halvläge. Det var därför knapparna till kronografen inte ville fungera. Så när jag löst det med urverket fortfarande ihopsatt så ville urverket helt plötsligt gå igen. Men här dök nästa problem upp. Klockan ville inte gå när kronografen var påslagen.

Och det räckte med att jag lyfte av bryggan för automatiken och kronografhjulet för att jag skulle hitta vad som var problemet. Lagerbanan/stenen för sekundkronografhjulet hade spruckit. Nu är detta ett urverk som Omega kallar 1164. Det är i grunden ett ETA 7750 med lite modifieringar. Och en av de modifieringarna är just att denna brygga för automatiken och kronografhjulet är annorlunda. Och det visade sig att det var inte helt lätt att få tag på denna brygga eller endast stenen. Jag pratade med en urmakarkollega som jobbar för att företag som är auktoriserade för Omega. Och inte ens de kunde beställa enbart stenen. De fick beställa hela bryggan. Och då registreras det alltid mot Omega till ett jobb de fått in. Men det går att köpa en brygga till ett vanligt ETA 7750. Så det var den väg jag fick gå. Bryggorna har inte riktigt samma form. Jag antar att Omega ville vara lite speciella på deras variant av urverket. Och jag kan hålla med om att deras lösning är snyggare. Men det enda som egentligen skiljer är formen på bryggan. Men stenen är den samma. Då kunde jag trycka ut stenen från den inköpta ETAbryggan för att ersätta den trasiga i Omegabryggan.

Vidare hittade jag att sekundvisaren för kronografen hade blivit lagad med lim. Troligtvis hade den någon gång tagits av felaktigt och nitningen mellan putsen (hylsan som trycks på axeln) och själva visaren hade släppt. Så detta hade man limmat ihop igen. Jag hittade tydliga limrester här. Och det kan funka en tid. Men lim har egentligen inget att göra i ett urverk. Så jag behövde även få tag på en ny visare vilket kan bli väldigt svårt. Men det var tyvärr inte slut här. Även det hjul med axeln där visaren för timräknaren av kronografen var inte ok. Tappen som visaren sitter på var aningen sned. Nu tror jag inte detta hände vid smällen. Jag tror mer att man lyckats kröka den på annat sätt tidigare. Kanske när man satte på den visaren. Denna del är dock enkel att få tag på. Utöver detta kunde jag konstatera en del pölar av olja i urverket. Så tidigare urmakare hade blaskat på lite för mycket. 

Så med beställda delarna på arbetsbänken, minus sekundvisaren för kronografen, så var det dags att sätta ihop urverket igen efter rengöring. För som jag tidigare har nämnt så går jag inte in och gör punktinsatser i ett urverk. Jag vill ha koll på statusen på hela urverket när en klocka kommer till mig. Och då blir det en sevice av hela urverket. Och efter att satt ihop själva verkdelen, alltså inga delar för kronografen, så var det dags att lägga urverket på timegraphern. Det såg väldigt bra ut. Så det var bara att gå vidare. Och här var det dags att byta ut den spruckna stenen. Detta gör jag med ett så kallat horiaverktyg. Det ser lite ut som ett stansvektyg. Men skillnaden är att det inte har en plattform som det har. Det har i stället två utbytbara don som agerar på var sida om stenen. Dessutom har det en skala där man kan avläsa höjden på positionen på stenen. Det här är nämligen väldigt viktigt. Blir det för tight så nyper hjulet. Och blir det för stort så kommer hjulet inte fungera som det skall. Höjden blir fel på grund av höjdluften. Nu spelar det ingen roll här. För stenens sättning tycks i tills det tar stopp. Men det är väldigt viktigt i många andra fall där stenen sitter pressad direkt i bryggan. 

När det var klart så kunde jag börja med kronografdelarna. Ett 7750 kanske inte är det snyggaste urverket med kronograf. Jag har servat många sådana. Men man skall ha i åtanke att det har tillverkats i över 50år och tillverkas fortfarande. Helt enkelt för att det är ett bra urverk. Visst har man bytt ut några delar genom tiden. Och då tänker jag mest på en del plastdelar. I detta urverk så är all plast borta. Det känns riktigt bra. Det känns alltid lite trist att hitta plast i ett urverk. Till slut var det dags att lägga på bryggan som fått en ny sten. Och det här var det stora momentet denna gång. Men jag kunde pusta ut. För nu fungerade urverket fullt ut igen.

Men det var ju fortfarande den där sekundvisaren för kronografen. Jag hade fortfarande inte fått tag på någon till denna modell. Så jag hade en diskussion med ägaren om detta. Och vi kom fram till att jag tillsvidare skulle limma om den. Men jag erbjöd mig att kostnadsfritt byta ut den mot endast kostnaden för visaren när jag väl fick tag på en sådan. Då kunde i alla fall ägaren få tillbaka den och använda den under tiden. För han hade ju inte haft den så länge när olyckan var framme. Och det skulle kännas trist om den skulle ligga hos mig en längre tid undertiden.