Jag har skrivit om Revue Thommen innan. Men det tål att upprepas. De gjorde snygga klockor med hög kvalitet.

1853 så skapades Société d’ Horlogerie à Waldenbourg som en gemensam ansträngning av befolkningen och staden som en handling för att skapa arbetstillfällen i dalen runt Waldenburg. Det ligger ca tre mil söder om Basel. Läget var förmånligt denna tid på grund av den nyetablerade tågförbindelsen mellan Basel-Olten-Genève. 1859 så köpte Gédéon Thommen och Louis Tschopp företaget och rekonstruerade det som ett privat företag. Gédéon Thommen var också grundare och förespråkare av Waldenburgerbahn. Det var mindre tågförbindelser mellan byarna i trakten. När Tschopp lämnade företaget 1869 så döptes företaget om till Gédéon Thommen’s Uhrenfabriken. Och från 1905 så var företaget registrerat som Revue Thommen AG då Gédéons son Alphon hade tagit över företaget. 1916 så tillverkade man den första kronometern för flygplan till Swiss Air Force. Och det här blev grunden till sin succé inom instrument för flyget. Och det handlade inte bara om klockor utan även höjdmätare, hastighetsmätare mm. Under andra världskriget så lyckades Schweiz av någon anledning att hålla sig neutralt och blev aldrig attackerade. Men Revue Thommen levererade klockor till Wehrmacht Luftwaffe och Kriegsmarine under namnet Revue-Sport. Och så heter ju faktiskt modellen på denna klocka. Efter kriget så blev det även en mer kommersiell hantering av sina kunskaper av instrument för flyget och man gjorde även instrument för alpenister och fallskärmsflygare. Så kanske är Revue Thommen mer känt för sina övriga instrument än för klockor. Men en sak är klar. De var riktigt duktiga på bäghe områderna.

Klockan kom till mig med beskrivningen att den “hade gått sönder” och den går inte att vrida upp längre. Det kan bero på flera saker. Kanske det gått sönder något i ställmekanismen så det inte går att vrida upp den. Men det kan ju också vara så att den verkligen behöver en service för att den inte orkar gå längre på grund av gammal olja och smuts. Och självklart kan det även vara så att det gått sönder något i verkkedjan som gör att den inte kan gå.

Och det första jag märkte när jag packade upp klockan var att det kändes som om urverket satt löst i boetten. Och mycket riktigt så hade ett av blecken som håller fast urverket i boetten gått sönder. Och den saknade delen lös med sin frånvaro. Det första man tänker då är att den delen har letat sig in bland verkhjulen och stoppar gången. Det här är ju inte bra av flera orsaker. Den kan ju som sagt stoppa funktionen. Men den kan också skada de ömtåliga delarna i verket. Jag tänker då främst på balansfjäder, hake och gånghjul. De andra hjulen är lite mer hållbara. Men visst kan det skadas en kugge där också. Det är därför ni direkt skall sluta använda en klocka om ni känner att det är något som inte sitter fast där inne. Det kan bli mycket dyrare för er när klockan till slut stannar helt och ni “måste” lämna in den på service.

Jag hittade den avbrutna delen av blecket bland verkhjulen. Turligt nog så hade den inte lyckats göra någon skada. Men i övrigt så var det hög tid för en service. All gammal olja var torr. Så kanske var det en uppmaning till ägaren från någon klockgud att “det är dags nu”. 😉 I övrigt så hittade jag inga konstigheter. Urverket var faktiskt väldigt rent och snyggt utöver den torra oljan. Och när allt var rengjort och urverket var ihopsatt igen med frisk olja så visade det åter igen att detta är ett kvalitetsur. 300 i amplitude. Och det var med den gamla huvudfjädern som kanske till och med hängt med sedan begynnelsen. Den var nämligen av den äldre typen utan den väl utformade s-kurvan. Dessutom så var urverket med marginal godkänt okänslig för olika positioner. Fantastiskt. Det enda jag behövde justera var beat error. Alltså hur stor skillnad i millisekunder som det skiljer på hur balansen svänger åt ena hållet till det andra. Detta är ett värde som man tycker skall vara under 1. Här var det ca 2,5. Och på detta urverk finns det ingen möjlighet att ställa detta med balansen på plats. Man får helt enkelt ta av balansen från sin brygga och vrida spiralen (balansfjädern) på sin axel. Men jag kom ned till värdet 0,3 vilket är riktigt bra.

Jag gillar verkligen denna klocka. Skulle jag ge mig på en gissning så är det 50-tal. Så denna klocka är nog ca 70 år gammal. Boetten är riktigt snygg. Dessutom är den tunn. Och tavlan är fantastiskt snygg. Vackert mönster i ytterkanten och snygga index utan några siffror alls. Dessutom så har den ju subsekund (liten sekundvisare) som jag gillar så mycket. Jag förstår verkligen varför ägaren gillar denna klocka så mycket.